KVM er i fuld gang med at montere en ny asfaltfabrik på havnen i Sund, nær Færøernes hovedstad Tórshavn. Kunden er Landsverk, der står for bygning, vedligeholdelse og drift af offentlige bygninger og infrastruktur på de 18 øer i Landsstyret.
I forvejen har Landsverk én KVM fabrik, der er beliggende i Hundsarabotn. Opstillingen af det nye KVM Freja 3500 blandetårn med fillersiloer og færdigvareanlæg er sidste fase i en altomfattende modernisering af fabrikken, der skal stå klar til sæson 2023.
Fabrikken der er designet til at kunne optage de ekstreme vindstød, der kan forekomme på øerne i Nordatlanten, er opstillet på betonfundamenter, forankret i undergrunden med specielle bjergbolte. Både blandetårnet og vognbanen er inddækket som værn mod vinden og de mere end 1300 mm nedbør, der hvert år falder på øerne og de omkring 50.000 færinger.
Siden den første vej på Færøerne blev anlagt i 1907, er vejnettet blevet væsentligt udbygget, senest med anlæg af en 11 km lang undersøisk tunnel mellem de to største øer Streymoy og Eusturoy. 73 meter under vandoverfladen i den lange fjord Skálafjørður, forgrener tunnellen sig via en spektakulær undersøisk rundkørsel, formentlig verdens første af sin art, hvormed der er forbindelse til byerne Strendur og Rókin. Tunnelen har allerede fået afgørende betydning for færdslen imellem øerne. Eksempelvis er køretiden mellem de to største byer Tórshavn og Klaksvik blevet reduceret fra 68 minutter til 36 minutter. Projektet har kostet 1 milliard kr. og finansieres via vejafgift.
En ny undersøisk tunnel mellem Streymoy og Sandoy er allerede påbegyndt og ventes at stå færdig med udgangen af 2023. Landsverk er godt igang med at levere asfalten, men det er planen, at det sidste afsluttende slidlag skal leveres fra den nye KVM fabrik.
Eusturoy tunnelen indeholder verdens første undersøiske rundkørsel, udsmykket af den færøske kunstner Tróndur Patursson. (Foto: WWW)
Head of Division
Kjeld Sejrup
Salgskoordinator,
Intern Salg
Margit B. Brix